ماڵه‌وه‌ > NNSROJ > یاریدەدەری کاپتان، فڕۆکە ئاڵمانییەکەی بە ئەنقەست بەرداوەتەوە

یاریدەدەری کاپتان، فڕۆکە ئاڵمانییەکەی بە ئەنقەست بەرداوەتەوە

NNSROJ: داواکاری گشتیی شاری مارسێی فەڕەنسا، کە لێکۆڵینەوە لەسەر هۆکاری تێکشکانی فڕۆکە ئاڵمانییەکە دەکات، ئەمڕۆ پێنجشەممە ٦ی خاکەلێوە ڕایگەیاند بۆیان ڕوون بۆتەوە کە یاریدەدەری فڕۆکەوان، بە ئەنقەست فڕۆکەکەی بەرەو چیایی ئاڵپ ئاژۆتووە و تێکیشکاندووە.

ناوی یاریدەدەری فڕۆکەوانەکە “ئاندرێیاس لوبیتس”ە، تەمەنی ٢٨ ساڵە و دیار نییە کە بە چ هۆکار ئەو کارەی کردووە بەڵام هەرچەشنە پێوەندییەکی ناوبراو بە ڕێکخراوگەلی تیرۆریستی ڕەتکراوەتەوە.

دەگوترێ فڕۆکەوان بە مەبەستی چوونە توالێت لە ژووری کۆنترۆڵی فڕۆکە چۆتە دەر و یاریدەدەرەکەی دەرگای لەپشت داخستووە و پاش گەڕانەوەی ڕێگەی نەداوە بێتەوە ژوور تا فڕۆکەکەی بە چیاکانی ئاڵپدا داوە.

شایانی باسە کە ڕۆژی سێشەممە، فڕۆکەکەیەکی جۆری ئەیرباس، کە هی کۆمپانی جێرمەن وینگزی سەر بە ‫#‏لوفتهانزا‬ و هەڵگری ١٥٠ مسافیر و فڕۆکەوان و کارگێڕی فڕین بوو، لە ڕێگەی بارسێلۆن بۆ دوسێلدۆڕفی ئاڵمان کەوتە خوار و لە ئاکامدا سەرجەم مسافیرەکانی گیانیان لەدەست دا.
م.م.

Advertisements
:هاوپۆله‌کانNNSROJ
  1. Rojpress
    26 ئازار 2015 له‌ 15:53

    سقوط ایرباس جرمن‌وینگز: کمک‌خلبان مسئول حادثه معرفی شد

    چاپ
    اظهار نظر
    ارسال به دوستان و شبکه‌های اجتماعی
    شدت برخورد هواپیما به کوه آنقدر زیاد بوده که هواپیما به تکه‌های کوچک تبدیل شده است
    شدت برخورد هواپیما به کوه آنقدر زیاد بوده که هواپیما به تکه‌های کوچک تبدیل شده است

    Pin It
    بیشتر بخوانید

    دو خبرنگار ورزشی ایرانی، از جمله قربانیان پرواز جرمن‌وینگز
    همه ۱۵۰ سرنشین هواپیمای «جرمن وینگز» در فرانسه کشته شده‌اند
    سقوط هواپیمای آلمانی با «۱۴۸ سرنشین» در آلپ فرانسه
    ۱۳۹۴/۰۱/۰۶

    در تازه‌ترین خبر از حادثه سقوط ایرباس جرمن‌وینگز، دادستان شهر مارسی روز پنج‌شنبه، ششم فروردین، اعلام کرد که کمک‌خلبان هواپیما پس از تنها شدن در کابین هواپیما را «عمدا» رو به زمین هدایت کرده و باعث سقوط آن شده است.

    روبن بریس، دادستان شهر مارسی، در عین حال احتمال تروریست بودن کمک‌خلبان را که خلبان را به کابین راه نمی‌دهد رد کرد.

    نام کمک‌خلبان آندرئاس لوبیتس اعلام شده است.

    شواهد به دست آمده از مکالمات ضبط شده در کابین خلبان پرواز جرمن‌وینگز که روز سه‌شنبه در فرانسه سقوط کرد نشان می‌دهد یکی از دو خلبان، دقایقی پیش از سقوط، کابین را ترک کرده و پس از آن به دلیل بسته بودن در، نتوانسته به کابین بازگردد.

    روز پنج‌شنبه بر اساس همین مکالمات و صداهای داخل کابین اعلام شد که خلبان برای قضای حاجت از کابین بیرون رفته و پس از بازگشت با در بسته مواجه می‌شود.

    هواپیمای ایرباس متعلق به شرکت جرمن‌وینگز روز سه‌شنبه، چهارم فروردین، در مسیر بارسلون به دوسلدورف در ارتفاعات آلپ سقوط کرد و تمامی ۱۵۰ تن سرنشین آن، از جمله دو خبرنگار ایرانی، جان باختند.

    به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، خلبان هنگامی که قصد داشته وارد کابین شود با در بسته مواجه شده و کمک‌خلبان به درخواست او برای باز کردن در کابین هیچ واکنشی نشان نداده است.

    پس از وقایع ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و حملات تروریستی به خاک آمریکا، در کابین خلبان‌ها در تمامی هواپیماها فقط از داخل قفل می‌شود و از بیرون تنها می‌توان با یک کد دیجیتالی در را باز کرد، اما همین کد را هم می‌توان از داخل کابین از کار انداخت.

    کارشناسان تحقیق تصادفات هوایی فرانسه می‌گویند آنها نوار مکالمات و صداهای کابین خلبان را تا پیش از سقوط هواپیما استخراج کرده‌اند.

    بر اساس این نوار، صدای نفس‌های منظم کمک‌خلبان که در را به روی خلبان باز نمی‌کند تا آخرین لحظه پیش از سقوط هواپیما شنیده می‌شود.

    یک مقام ارشد نظامی که در جریان تحقیقات قرار دارد به روزنامه نیویورک تایمز گفته است در طول پرواز بارسلون به دوسلدورف، مکالمه‌ای عادی بین دو خلبان جریان داشته است. صداهای ضبط شده داخل کابین خلبان نشان می‌دهد که پس از دقایقی یکی از دو خلبان کابین را ترک کرده، اما نتوانسته بار دیگر وارد کابین شود.

    یک مقام نزدیک به تیم تحقیق که نخواسته نامش فاش شود به نیویورک تایمز گفته است: «مردی که خارج از کابین مانده بود، ابتدا به آرامی در می‌زند، اما هیچ پاسخی از داخل کابین داده نمی‌شود.»

    وی می‌افزاید: «سپس او ضربات محکم‌تری به در می‌زند اما همچنان هیچ پاسخی نمی‌آید.»

    به گفته این مقام آگاه، «هنوز مشخص نیست که چرا این فرد از کابین خارج شده، اما کاملا آشکار است که او تلاش می‌کند تا در کابین را از بیرون باز کند.»

    یک منبع خبری نیز به خبرگزاری فرانسه گفته است صداهای ضبط شده کابین خلبان نشان می‌دهد که یکی از صندلی‌های خلبان به عقب کشیده شده و در کابین باز و بسته می‌شود و پس از آن تا زمان سقوط، هیچ مکالمه‌ای صورت نمی‌گیرد.

    به گفته این منبع خبری، هنوز سوالات بی‌پاسخ زیادی در مورد سقوط این هواپیما وجود دارد.

    پیش از این شرکت هواپیمایی جرمن‌وینگز وابسته به لوفتانزا اعلام کرده بود که هر دو موتور هواپیما سالم بوده و نقص فنی در آن وجود نداشته است.

    بر اثر سقوط هواپیمای جرمن‌وینگز که از بارسلون عازم شهر دوسلدورفِ آلمان بود، صد و پنجاه تن از جمله دو خبرنگار ایرانی کشته شدند.

    http://www.radiofarda.com/content/f2-airbus-germanwings-crash-in-alps-pilot-locked-out/26921777.html

    Germanwings plane crash: Co-pilot ‘wanted to destroy plane’
    12 minutes ago
    From the section Europe
    Andreas Lubitz
    Co-pilot Andreas Lubitz – pictured here on his social media profile – is not known to have any links to terrorism
    Alps plane crash

    Alps plane crash: Search Day Two
    Germanwings: What are the main lines of inquiry?
    Alps plane crash: What we know
    The victims of the Germanwings plane crash
    The co-pilot of the Germanwings flight that crashed in the French Alps, named as Andreas Lubitz, appeared to want to “destroy the plane”, officials said.
    Marseille prosecutor Brice Robin, citing information from the “black box” voice recorder, said the co-pilot was alone in the cockpit.
    He intentionally started a descent while the pilot was locked out.
    Mr Robin said there was “absolute silence in the cockpit” as the pilot fought to re-enter it.
    Air traffic controllers made repeated attempts to contact the aircraft, but to no avail, he said.
    Passengers could be heard screaming just before the crash, he added.
    The co-pilot, now named as Andreas Lubitz, 28, was alive until the final impact, the prosecutor said.
    Follow the latest developments on our live page
    The Airbus 320 from Barcelona to Duesseldorf hit a mountain, killing all 144 passengers and six crew, after an eight-minute descent.
    “We hear the pilot ask the co-pilot to take control of the plane and we hear at the same time the sound of a seat moving backwards and the sound of a door closing,” Mr Robin told reporters.
    Graphic
    He said the pilot had probably gone to the toilet.
    “At that moment, the co-pilot is controlling the plane by himself. While he is alone, the co-pilot presses the buttons of the flight monitoring system to put into action the descent of the aeroplane.
    “This action on the altitude controls can only be deliberate.”
    He added: “The most plausible interpretation is that the co-pilot through a voluntary act had refused to open the cabin door to let the captain in. He pushed the button to trigger the aircraft to lose altitude. He operated this button for a reason we don’t know yet, but it appears that the reason was to destroy this plane.”
    He said the co-pilot was “not known by us” to have any links to extremism or terrorism.
    But he said German authorities were expected to give further information on his background and private life later.
    Passengers were not aware of the impending crash “until the very last moment” when screams could be heard, Mr Robin said, adding that they died instantly.
    Meanwhile, relatives and friends of the victims are due to visit the area of the crash.
    Lufthansa, which owns Germanwings, arranged two special flights for families and friends on Thursday – one from Barcelona and one from Duesseldorf – to Marseille, and both groups will travel on by road. Separately, some relatives who did not want to fly are travelling by bus from Barcelona.
    The second “black box” – that records flight data – has still not been found.
    Grey line
    Other incidents thought to be caused by deliberate pilot action
    29 November 2013: A flight between Mozambique and Angola crashed in Namibia, killing 33 people. Initial investigation results suggested the accident was deliberately carried out by the captain shortly after the first officer (also known as the co-pilot) had left the flight deck.
    31 October 1999: An EgyptAir Boeing 767 went into a rapid descent 30 minutes after taking off from New York, killing 217 people. An investigation suggested that the crash was caused deliberately by the relief first officer but the evidence was not conclusive.
    19 December 1997: More than 100 people were killed when a Boeing 737 travelling from Indonesia to Singapore crashed. The pilot – suffering from “multiple work-related difficulties” – was suspected of switching off the flight recorders and intentionally putting the plane into a dive.
    Source: Aviation Safety Network

    http://www.bbc.com/news/world-europe-32063587

  1. No trackbacks yet.

وەڵامێک بنووسە

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / گۆڕین )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / گۆڕین )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / گۆڕین )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / گۆڕین )

Connecting to %s

%d هاوشێوەی ئەم بلۆگەرانە: