ماڵه‌وه‌ > Comment > نازم دەباغ و حیزبە ڕۆژهەڵاتییەکانی نیشتەجێی باشوور

نازم دەباغ و حیزبە ڕۆژهەڵاتییەکانی نیشتەجێی باشوور

نازم دەباغ، نوێنەری حکوومەتی هەرێمی کوردستان لە دیمانە لەگەڵ ئاژانسێکی ئێرانیدا باسی لەوە کردووە کە چۆن ناوبژیوانی لە نێوان پەژاک و کۆماری ئیسلامیی ئێرانی کردووە تا شەڕی هاوینی ٢٠١١ کۆتایی پێ بێ. ناوبراو هەروەها بانگەشەی ئەوەی کردووە کە لە ساڵانی زوودا، هەمان ڕۆڵی لە پێوەندی لەگەڵ حدکا و کۆمەڵە و باقی حیزبە ڕۆژهەڵاتییەکان گێڕاوە و ملکەچی بڕیاری نەخوازراوی وازهێنان لە شەڕ دژ بە ئێرانی کردوون. پڕۆسەیەک کە دواتر نیشتەجێبوونی ئەو حیزبانە لە کەمپی کۆیە، بەحرکە، زەرگوێزەڵە و هتد لێکەوەتەوە. دەباغ دەڵێ هەر لایەنێک پابەندی ئەو بەڵێنە نەبووبێ، لە هەرێمی کوردستان دەرکراوە و دەر دەکرێ! وەک موجاهیدینی خەڵک! هەرچەند وەکی تر، چەند جار لێرەو و لەوێ باس لەو ڕاستییە کراوە بەڵام بەرپرسانی حیزبە ڕۆژهەڵاتییەکان بەردەوام ڕەتیان کردۆتەوە کە چ بەڵێنێکیان دابێ و ملکەچی چ بڕیار و پەیمانێک ببن بەڵکوو تەنیا لەبەر “پاراستنی بەرژەوەندی”یەکانی حکوومەتی هەرێم، شۆڕشی ڕۆژهەڵاتیان لە چیاکانی کوردستانەوە، خزاندۆتە ناو پێدەشتە زەلکاوییەکانی باشووری کوردستان.

:هاوپۆله‌کانComment
  1. Rojpress
    29 نیسان 2015 له‌ 09:24

    روایت دباغ از موقعیت اقلیم کردستان در توافق هسته ای و رابطه با پژاک
    http://ebtekarnews.com/news.php?id=5572
    ایران و جهان – تاریخ: ۱۳۹۴/۰۲/۸
    نماینده اقلیم کردستان در ایران گفت: من در مذاکرات ایران و پژاک تنها یک رابط بودم اما همه مسائل را منتقل نمی‌کردم زیرا در دیدارهایی که با مسئولان دو طرف داشتم صحبت‌هایی مطرح می‌شد که ممکن بود اگر من آن را به طرف مقابل می‌گفتم، بین دو طرف درگیری شروع شود.
    ناظم دباغ نماینده اقلیم کردستان عراق در تهران در گفتگوی خود با خبرگزاری آنا که روز گذشته منتشر شد در مورد داعش و مسائل منطقه ای صحبت کرده است.وی در این مصاحبه در پاسخ به این سوال که آیا شما در در مذاکرات غیرمستقیم ایران با پژاک حضور داشته‌اید یا خیر؟ اظهار کرد: تا زمانی که آقای طالبانی حضور داشت هیچ کاری بین ایران و حکومت اقلیم کردستان و گروه های اپوزیسون ایرانی بدون اطلاع من انجام نمی‌شد. شاید در این مذاکرات حضور داشته‌ام شاید هم نه.تا آنجا که من اجازه دارم و می‌توانم اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهم، بله در این مذاکرات حضور داشته‌ام و از این مساله پشیمان نیستم.دباغ در مورد نقش خود در مذاکرات با پژاک افزود: من ابتدا مسائل را با آقای طالبانی مطرح و نظر او را جویا می‌شدم و پس از آن اقدامات بعدی را انجام می‌دادم؛ اقداماتی که به نتایج مثبتی رسید.دلیل این هم که من واسطه شدم این بود که به رابطه با ایران شدیدا اعتقاد دارم؛ بنابراین وظیفه خودم می‌دانم با برخی اقدامات، شرایط مبارزه مسلحانه را از جایی که به من سپرده شده بود، دور کنم.دباغ گفت: در سال 1985 اولین روابط میان جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان برقرار شد. فکر می‌کنم پیش از آغاز عملیات فتح یک بود که هیات ایرانی مهمان دفتر من بودند. در آن جلسه توافقاتی انجام شد.اپوزیسون ایرانی و گرو‌ه‌هایی مانند کومله، دموکرات، چریک‌های فدایی و مجاهدین یا به تعبیر شما منافقین در منطقه حضور داشتند. بسیاری از اینها نیز دقیقا در حوزه کاری من بود. زیرا در آن زمان مسئول اداره گمرک و مالیات منطقه صفره و زرون در منطقه ماوت بودم که خط عبور قاچاق از ایران به اقلیم کردستان بود.اولین توافقی که انجام شد این بود این گروه‌ها نباید در این منطقه حضور داشته باشند. همچنین ایران و گروه‌های اپوزیسیون در مناطق تحت نفوذ اقلیم کردستان نباید هیچ فعالیتی می‌کردند؛ این دومین توافقی بود که با ایران انجام شد. بر اساس آن توافقات تا الان این گروه‌ها به تعهدات خود پایبند بوده‌اند. گروهایی که به این توافقات عمل نکردند مانند مجاهدین از اقلیم کردستان اخراج شدند. تمامی این مسائل باعث شد مرز ایران و اقلیم کردستان امن باشد.وی در ادامه گفتگوی خود با خبرگزاری آنا در پاسخ به این سوال که شنیده شده بارزانی از اینکه شما در ایران هستید، خوشنود نیست. این خبر صحت دارد؟گفت:شاید برعکس باشد.همچنین دباغ در پاسخ به این سوال که آیا علاقه شخص آقای طالبانی به شما باعث تداوم حضورتان در ایران شده است؟اظهار کرد:بله، چنین بوده است. آقای طالبانی بزرگ من است و به من لطف دارد. من زمانی که آقای طالبانی مشکل بیماری نداشتند به ایران آمدم و پس از اینکه اقای نچیروان بر سرکار آمدند او هم حضور من را تایید کرد.تاکید می‌کنم اگر حکومت اقلیم کردستان دستور دهد بازگردم، مشکلی ندارم و فورا به اقلیم بازخواهم گشت.
    اولین دیدار با سردار سلیمانی
    ناظم دباغ در مورد اولین دیدار خود با سردار سلیمانی تشریح کرد: اولین باری که خدمت سردار سلیمانی رسیدم در سال 1991 میلادی بود. در آن زمان من عضو جبهه میهنی کردستان عراق بودم و در سال 1374 خدمت آقای حسن حبیبی معاون اول رئیس‌جمهوری وقت ایران و سردار سلیمانی رفتیم. این‌گونه نبود که دیدار شخصی با ایشان داشته باشم. از آن زمان تاکنون من آقای سلیمانی را می‌شناسم و ارادت خاصی به ایشان دارم که در مصاحبه‌های مختلف به آن اشاره کرده‌ام.
    نگرانی کردها از توافق ایران و آمریکا
    وی در ادامه در مورد نقش ایران در اقلیم کردستان اظهار کرد: موضع ایران در قبال تحولات اقلیم و دولت مرکزی عراق را بسیار مثبت ارزیابی می‌کنم. البته بعد از توافق نهایی و احتمالی هسته‎‌ای با ایران احتمال بروز نگرانی وجود دارد.دباغ افزود: من پیش از امضای تفاهم سوئیس درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای لوزان، پیش‌بینی کردم که نتیجه این مذاکرات در تعطیلات سال نو مشخص خواهد شد و عیدی به مردم ایران خواهد بود. اما بعد از توافق ایران و آمریکا و گروه 1+5 من خطر بیشتری را علیه کردها حتی بیش از آنچه پیش از انقلاب بود احساس می‌کنم. یعنی ترس دارم که در این میان یک توافقات دیگری علیه کردها به وجود بیاید.توافق ایران و 5+1 در نهایت به برقراری امنیت بیشتر در خاورمیانه و امنیت منطقه به ویژه سوریه، لبنان و عراق کمک خواهد کرد.برای مثال نفوذ داعش در عراق، باعث همکاری منطقه‌ای ایران و آمریکا به‌طور غیر‌مستقیم شد. حتی تغییر دولت مرکزی در عراق و کنار گذاشته شدن نوری مالکی از قدرت هم به نوعی به این دو کشور ارتباط داشت.دباغ گفت: معتقدم هم حضور مالکی و هم برکناری وی نظر مشترک ایرانی – آمریکایی بود. بنابراین اگر قرار باشد در آینده‌ای نزدیک میان دو کشور آشتی برقرار شود، چهار وزیر امور خارجه با هماهنگی سیاست‌مداران در راس قدرت این 4 کشور، نقشه راه را ترسیم خواهند کرد. ایران، عراق، ترکیه و سوریه از کشورهایی هستند که درباره آینده تصمیم خواهند گرفت.این چهار کشور اگر بخواهند می‌توانند کشورهای دیگر را هم شریک برقراری امنیت در منطقه کنند، اگر هم نخواهند شریک نخواهند کرد.آنها عوامل ایجاد نا‌امنی را بررسی می‌کنند، یکی از دلایل نا‌امنی داعش است اما تنها وجود این گروه نیست. مساله کردها نیز به ناامنی دامن می‌زند. کردها در سوریه مشکلاتی دارند، در عراق و در ترکیه هم اوضاع به همین شکل است. البته شاید مساله کردها در عراق به پیچیدگی سوریه و ترکیه نباشد.وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با اقلیم و کردها داشته است. در توافق الجزایر میان صدام و شاه ایران، یکی از بندهای توافق این بود که نباید هیچ کمکی به کردها صورت بگیرد اما ایران این بند را فراموش کرد و همکاری و کمک‌ها از آن زمان ادامه دارد. البته ما هم از جمهوری اسلامی ایران چنین انتظاری را داریم.ولی از آنجا که دوستی‌ها و دشمنی‌ها در عرصه سیاست مقطعی است ممکن است بسیاری از توافقات نادیده گرفته شود.

  1. No trackbacks yet.

وەڵامێک بنووسە

