ماڵه‌وه‌ > NNSROJ > مامۆستایەکی بەندکراوی پیرانشاری لە کۆما دایە

مامۆستایەکی بەندکراوی پیرانشاری لە کۆما دایە

NNSROJ: گیراوێکی سیاسیی کورد، لە رۆژی شەممەوە لە حاڵەتی کۆما دایە و هەر ئێستا لە نەخۆشخانەیەکی زاهیدان لەژێر چاوەدێری پزیشکیدا بەسەر دەبات.

محەمەدئەمین ئاگووشی، مامۆستای خانەنشینکراوی پیرانشاری، رۆژی شەممە ١٩ی رێبەندان، لە بەندی گیراوانی سیاسیی گرتووخانەی زاهیدان، تووشی کۆما بوو و بە بێهۆشی بۆ نەخۆشخانەی گرتووخانەکە و پاشان بۆ نەخۆشخانەیەکی شاری زاهیدان گوازراوەتەوە.

سەرچاوەیەکی ئاگادار لە لێدوانێکدا بۆ چالاکانی مافی مرۆڤ و دێمۆکراسی لە ئێران، رەوشی تەندروستی ئەو گیراوە سیاسییەی بە “زۆر نالەبار” وەسف کردووە و وتوویەتی کە مەترسی مەرگی لەسەرە.

ئاگووشی کە پێشووتریش بەهۆی نەخۆشی دەماغ و لە ئاکامی گوێنەدانی بەرپرسانی گرتووخانە و دەرماننەکردنی، لانیکەم جارێکی تر تووشی کۆما بووە، زیاتر لە ساڵێکە بۆ گرتووخانەی زاهیدان، لە باشووری رۆژهەڵاتی ئێران دوور خراوەتەوە.

مەودای زاهیدان لەگەڵ پیرانشار، شوێنی لەدایکبوون و ژیانی محەمەدئەمین ئاگووشی، نزێک بە ٣٠٠٠ کیلۆمیترە.

ئەو مامۆستا خانەنشینکراوە، تەمەنی ٥٣ ساڵە و بە تۆمەتگەلێک وەک پێوەندی لەگەڵ ئەحزابی کورد و سیخوڕیکردن بۆ هەرێمی کوردستان، ٤ ساڵ لەمەوبەر، لە لایەن دادگایەکی سەربازیدا لە ورمێ، سزای تیربارانکردنی بەسەردا سەپابوو.

تۆمەتگەلێک کە بەردەوام رەتیکردۆتەوە دژ بە یاساکانی خۆی کۆماری ئیسلامیی ئێرانیشی لەقەڵەم داوە.

سزای تیربارانکردنی ئاگووشی، ساڵێک لەمەوبەر، بەهۆی نەبوونی بەڵگەی پێویست هەڵوەشایەوە و ئەو گیراوە سیاسیەش، پاش چوار ساڵ بەندکران لە گرتووخانەی “ورمێ”، لە مانگی گەلاوێژی ١٣٩١ی هەتاویدا بۆ زاهیدان دوورخرایەوە و دەبێ ١٠ ساڵ لەم شارە لە گرتووخانە دابێ.

محەمەدئەمین ئاگووشی، پاییزی ساڵی رابردوو، لەم گرتووخانەیەدا مانی لە خواردن گرت و پاشان نامەیەکی سەرئاوەڵای بۆ “بان کی موون”، سکرتێری گشتیی نەتەوە یەکگرتووەکان نووسیبوو.

ناوبراو بۆ سکرتێری گشتیی نەتەوە یەکگرتووەکانی باسکردبوو کە بێ تاوان گیراوە، ئەشکەنجە دراوە و بەو سزا قورسە مەحکووم کراوە.

ئاگووشی لە نامەکەیدا هەروەها ئاماژەی بەوە کردبوو کە یەکێک لە ئەندامانی بنەماڵەکەی، بۆ دابینکردنی تێچووی رێگای زاهیدان، گورچیلەیەکیان فرۆشتووە.
م.م.

:هاوپۆله‌کانNNSROJ
  1. : رۆژپڕێس | Rojpress
    9 شوبات 2014 له‌ 14:34

    وضعیت وخیم جسمی و به کُما رفتن محمد امین آگوشی در زندان زاهدان

    صبح امروز محمد امین آگوشی معلم بازنشسته زندانی پس از چند روز بیماری حاد و عدم درمان عمدی، به حالت کُما رفت و به بهداری زندان انتقال یافت.
    به گزارش کمپین دفاع از زندان سیاسی به نقل از فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، محمد امین آگوشی معلم بازنشسته زندانی روز شنبه ۱۹ بهمن‌ماه که در زندان زاهدان در تبعید به‌سر می‌برد، دچار بیماری حادی شد و در هفته‌های اخیر چندین بار به بهداری زندان منتقل شد. شرایط بیماری وی در حالی شدت گرفت که یوسفی رییس بهداری زندان از درمان او خودداری می‌کرد تا اینکه صبح امروز به حالت کُما رفت.
    گفتنی است امتناع از درمان این معلم بازنشسته زندانی با اعتراض شدید زندانیان سیاسی و سایر هم‌بندی‌هایش روبرو شد که در نتیجه مسوولان زندان وی را در حالت بیهوشی به بهداری زندان منتقل کردند. وضعیت وی به حدی وخیم شده بود که در مراحل اولیه تمامی اقدامات برای به هوش آوردن وی ناکام ماند و پس از چند ساعت تعلل عمدی بهداری زندان، او را به بیمارستان امام علی زاهدان منتقل کردند.
    بنا به گفته شاهدان عینی در بیمارستان امام علی شهر زاهدان، وضعیت جسمی او بسیار وخیم گزارش شده است و خطر جدی مرگ این زندانی سیاسی را تهدید می‌کند.
    لازم به یادآوری است همسر معلم بازنشسته زندانی محمد امین آگوشی مدتی پیش به کُما رفت و پس از ۱ ماه بستری شدن در یکی از بیمارستان‌های پیرانشهر، او را با این حالت مرخص کردند. معلم بازنشسته زندانی و خانواده‌اش مدت‌ها در تلاش هستند که او بتواند مرخصی بگیرد تا بتواند کنار همسرش برای مراقبت و درمان وی اقدام کند.
    این در حالی است که بازجویان وزارت اطلاعات، محمد مرزیه دادستان زاهدان، بابایی رییس سازمان زندان‌های استان و خسروی رییس زندان که از سرکوبگران مردم در استان سیستان و بلوچستان هستند، از دادن مرخصی به وی خوداری کردند و با وعده و وعید او را مورد اذیت و آزار روحی خود قرار دادند.
    http://kampain.info/mer.php?id=820

  2. : رۆژپڕێس | Rojpress
    9 شوبات 2014 له‌ 14:34

    شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ ه‍.ش.
    وضعیت وخیم جسمی وبه کوما فرو رفتن معلم بازنشسته زندانی محمد امین آگوشی در زندان زاهدان

    بنابه گزارشات رسیده به «فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران »صبح امروز معلم بازنشسته زندانی محمد امین آگوشی پس از چند روز بیماری حاد و عدم درمان عمدی وی ،او به کوما فرو رفت و به بهداری زندان منتقل گردید.
    روز شنبه ۱۹ بهمن ماه معلم بازشنسته زندانی که در حالت تبعید در زندان زاهدان بسر می برد از چند روز پیش از بیماری حادی رنج می برد و چندین بار به بهداری زندان مراجعه نمود اما یوسفی رئیس بهداری زندان از درمان وی خوداری می کرد تا اینکه صبح امروز به حالت کوما فرو رفت و با اعتراض شدید زندانیان سیاسی و سایر زندانی او را به بهداری زندان منتقل کردند ولی وضعیت وی به حدی وخیم شده بود که در مراحل اولیه تمامی اقدامات برای به هوش آوردن وی ناکام ماند. پس از چند ساعت تعلل عمدی بهداری زندان، او را به بیمارستان امام علی زاهدان منتقل کردند.
    بنابه گفته شاهدان عینی در بیمارستان امام علی شهر زاهدان وضعیت جسمی او بسیار وخیم گزارش شده است و خطر جدی جان این زندانی سیاسی را تهدید می کند.عدم درمان وی منجر به این حادثه دردناک شده است
    لازم به یادآوری همسر معلم بازنشسته زندانی محمد امین آگوشی مدتی پیش به کومای شدید دچار فرو رفته است و پس از ۱ ماه بستری شدن در یکی از بیمارستانهای پیرانشهر او را با این حالت مرخص نمودند و معلم بازنشسته زندانی و خانواده اش مدتها در تلاش هستند که او بتواند مرخصی بگیرد تا بتواند کنار همسرش برای مراقبت و درمان وی اقدام نماید .
    اما بازجویان وزارت اطلاعات، محمد مرزیه دادستان زاهدان ، بابایی رئیس سازمان زندانهای استان و خسروی رئیس زندان که از سرکوبگران مردم در استان سیستان و بلوچستان هستند از دادن مرخصی به وی خوداری کردند و با وعده و وعید او را مورد اذیت و آزار روحی خود قرار دادند.
    بازجویان وزارت اطلاعات ولی فقیه که تحت امر محمود علوی وزیر اطلاعات ولی فقیه مشغول شکنجه جسمی و روحی زندانیان سیاسی و خانواده های آنها هستند و مانع درمان زندانیان سیاسی است پس از روی دادن هر حادثه ناگوار برای فرار از جنایتهای خود اقدام به پخش شایعاتی مانند خودکشی و غیره علیه زندانیان سیاسی می نمایند
    فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، نسبت به خطری جدی که جان این معلم بازنشسته را تهدید می کند شدیدا هشدار می دهد و از وارونه جلوه دادن جنایت بازجویان وزارت اطلاعات تحت عنوان خودکشی و غیره را پیشا پیش محکوم می کند و مسئولیت جان این زندانی سیاسی را به عهده شخص آخوند علی خامنه ای ولی فقیه رژیم می داند و از کمیسر عالی حقوق بشر و سایر مراجع بین المللی خواستار دخالت برای نجات جان این زندانی سیاسی است.

    فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران
    ۱۹بهمن ۹۲ برابر با ۸ فوریه ۲۰۱۴

    گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید
    کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد
    گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد
    سازمان عفو بین الملل

    http://www.hrdai.net
    http://hrdai.blogspot.com

  3. : رۆژپڕێس | Rojpress
    9 شوبات 2014 له‌ 14:34

    پنجشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۱ ه‍.ش.
    نامۀ معلم زندانی محمد امین آگوشی به دبیر کل سازمان ملل متحد در آستانۀ آمدن به ایران

    نامۀ معلم زندانی محمد امین آگوشی که در حال حاضر در شرایط غیر انسانی در زندان زاهدان در تبعید بسر می برد خطاب به دبیر کل ملل متحد نوشته است که برای ارسال و انتشار در رسانه های عمومی در اختیار “فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران” قرار داده شده است. متن نامه به قرار زیر می باشد:
    جناب آقای بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد،
    با سلام
    اینجانب محمد امین اگوشی از سوی دادگاه نظامی ارومیه به اتهام ارتباط با اقلیم کردستان به مدت 10 سال تبعید به زندان زاهدان محکوم شده ام .مدت 4 سال آن را در زندان مرکزی ارومیه بوده و حدود 3 هفته است که به زندان مرکزی زاهدان تبعید شده ام.
    نظر به اینکه 53 سال سن داشته ام و علاوه بر ناراحتی مزمن اعصاب ، کمردرد و شکم درد شدید دارم در بند 7 زندان زاهدان در بین مجرمان خشن و عمومی با کمبود امکانات بهداشتی و دارویی تحمل حبس می نمایم .
    متوجه شدم به ایران تشریف می آورید خواهان ملاقات با شما یا دستیارانتان را دارم .خانواده ام از بابت تبعید من در فشار روحی قرار دارند هزینه آمدن به ملاقات مرا ندارند و آنکه یک معلم بازنشسته بوده و تنها جرم بنده فعال فرهنگی و مدنی بوده وگرنه جرمی مرتکب نشده ام .
    از شما تقاضا دارم که آمدن خود به ایران را منوط به پایان دادن به نقض حقوق بشر و آزادی من و تمامی زندانیان سیاسی در ایران نمایید و با وضعیتی جسمی حاد که دارم در این شرایط بحرانی هرگز تحمل حبس را ندارم .
    مجبورم برای رهایی از شرایط قرون وسطایی و غیر انسانی در صورت عدم پاسخ دست به یک اقدام کشنده خواهم زد دوباره تقاضا دارم به داد من و خانواده ام برسید .
    محمد امین آگوشی
    25مرداد 1391
    http://hrdai.blogspot.se/2012/08/blog-post_23.html

  4. : رۆژپڕێس | Rojpress
    9 شوبات 2014 له‌ 14:35

    تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۱, ساعت ۱۱:۰۸ قبل از ظهر
    محمد امین آگوشی اعتصاب غذا کرد
    جـــرس: محمد امین آگوشی معلم زندانی بازنشسته که به زندان زهدان تبعید شده در نامه ای نسبت به وضعیت خود اعتراض کرده است.

    به گزارش ملی مذهبی، وی با ناعادلانه خواندن تبعید خود اعلام اعتصاب غذا کرده است.

    متن این نامه به شرح زیر است:

    باسلام و ادب خدمت شما
    اینجانب محمد امین آگوشی از طرف شعبه ۱ دادگاه نظامی استان آذربایجان غربی به مدت ۱۰ سال تبعید به زندان مرکزی زاهدان نفی بلد شده ام .
    از آنجاکه نص آیه شریفه سوره مائده آیه ۳۳ نفی بلد شامل کسانی می شود که اتهام آنها محاربه و مفسد فی الارض باشد و به اعتراف قاضی صادر کننده رأی گرچه از نظر شرعی محارب محسوب نمی شوم ولی قاضی حکم محاربه را علیه من تحمیل نموده است . با توجه به اینکه رای صادره خلاف قانون و فتوای مجتهدین و مهمتر از آن خلاف اصول انسانی و حقوق شهروندی می باشد.

    در اثر این تبعید که حدود ۳ هزار کیلومتر از خانواده ام دور گشته ام و در حقیقت تنها خانواده ام هستند که تبعات ناشی ازاین حکم محارب آنها را تحت فشار قرار داده به طوریکه در ماه اخیر اعضای خانواده ام با هزار مکافات به ملاقاتم آمده بودند که برای هزینه راه .کلیه .خود را فروخته بودند.

    همانطور که اطلاع دارید در اثر راند خواری و اختلاس و دزدی بیت المال و عدم تدابیر …بعضی از سردمداران کشور مردم دچار بحران اقتصادی شده اند و زندگی به کام مردم ایران سخت گردیده است .

    لذا از تاریخ ۲۵ مهر ۱۳۹۱ به بعد تا تحقق خواسته های شرعی و قانونی به اعتصاب غذای خود ادامه خواهم داد.

    با آنکه بیشتر از ۴ سال با داشتن انواع بیماری تحمل حبس می نمایم و شامل هیچ گونه مزایا و تسهیلات زندان نبوده ام و در حقیقت یک اسیر می باشم نه زندانی .

    مراتب جهت اطلاع مجامع بین المللی و مدافعان حقوق بشر و رسانه های داخلی و خارجی ارسال می گردد.

    با احترام ،
    محمد امین اگوشی اسیر در زندان زاهدان
    مهرماه ۱۳۹۱
    http://www.rahesabz.net/story/60491

  5. : رۆژپڕێس | Rojpress
    9 شوبات 2014 له‌ 14:35

    محمد امین آگوشی
    سن: ۵۰
    شهر: پیرانشهر واقع در استان آذربایجان غربی
    قومیت: اطلاعاتی در دست نیست
    وضعیت تاهل/تعداد فرزندان: متاهل و دارای ۵ فرزند و ۳ نوه
    شغل: معلم باز نشسته
    اتهام: ارتباط با احزاب کرد و محاربه
    نام وکیل پرونده: اطلاعاتی در دست نیست
    نام قاضی پرونده: اطلاعاتی در دست نیست
    حکم: اعدام به روش تیرباران
    تاریخ حکم: اطلاعاتی در دست نیست

    شرح دستگیری، بازجویی، و روند دادگاه

    به گزارش خبرگزاری حقوق بشر در ایران، رهانا، محمد امین آگوشی ساکن پیرانشهر، از شهرهای کردنشین استان آذربایجان غربی، بوده و بر اثر اصابت گلوله از ناحیه پای راست دچار ناتوانی جسمی است.

    وی به اتهام ارتباط با احزاب کرد و محاربه در تاریخ ۱۲ آذر ماه ۱۳۸۸ از سوی دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام محکوم شد.

    پایگاه اینترنتی مجمع حقوق بشر برای کردها نیز گزارش می‌دهد که محمد امین آگوشی هشت ماه پیش از صدور حکم اعدام با تیرباران، بازداشت شده و سپس با قرار وثیقه ۱۵۰ میلیون تومانی آزاد شده بود. ولی پس از 8 ماه بار دیگر بازداشت شد. به گزارش این سایت، آقای آگوشی پس از اعمال شکنجه و آزار شدید و در یک دادگاه چند دقیقه‌ای، به اعدام با تیرباران محکوم گردید.

    پایگاه اینترنتی رهانا در اسفند ۱۳۸۸ نوشت که آقای آگوشی در زندان مرکزی شهرستان سنندج زندانی است.

    زندگی‌نامه

    به گزارش رهانا محمد امین آگوشی ۵۰ ساله، معلم باز نشسته و دارای ۵ فرزند و ۳ نوه است. او هیچ سابقه سیاسی نداشته است.

  6. : رۆژپڕێس | Rojpress
    9 شوبات 2014 له‌ 14:35

    محمدامین آگوشی زندانی سیاسی کرد: تا آخرین قطره خون برای رفع محرومیت از ملتم مبارزه خواهم کرد
    ANF 02.01.2013 16:11:00
    محمد امین آگوشی آموزگار بازنشسته کرد که به همراه دو تن دیگر در سال 86 توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت و به اتهام محاربه به اعدام و سپس به 10 سال تبعید به زندان زاهدان محکوم شد در شرایط وخیم جسمانی طی بیانیه ای مجددا به غرض ورزی دادستان نظامی ارومیه اعتراض کرده است . او می گوید برای رفع محرومیت از ملتش تا آخرین قطره خون مبارزه می کند.

    محمد امین آگوشی به همراه ایرج محمدی و احمد پولادخانی اهل پیرانشهر در سال 1386 به اتهامات سیاسی بازداشت و پس از تحمل 8 ماه شکنجه وانفرادی در شعبه دوم دادگاه نظامی ارومیه به اتهام محاربه به اعدام از طریق تیرباران محکوم شدند.

    حکم این سه زندانی سیاسی کرد پس از یکسال و با اعتراض ایشان به شعبه یک دادگاه نظامی ارسال و به دلیل نبود مدارک کافی برای اعدام حکم به 10 سال تبعید در زندان زاهدان تغییر یافت .

    محمد امین آگوشی در آخرین پیامی که منتشر کرده مجددا به غرض ورزی شخصی بنام نوروزی که دادستان نظامی ارومیه است اعتراض کرده و می گوید این مقام قضایی ایران با آنکه قریب به نصف حکم را گذرانده اند با درخواست مرخصی و انتقال و عفو و بخشودگی مخالف می کند و از دادن نیابت رفاهی به زندان زاهدان نیز امتناع می ورزد .

    آگوشی که خواهان انتقال به زندانی نزدیک به محل سکونت خانواده خویش است می گوید اعضای خانواده اش بارها به دادستانی مراجعه کرده اند ولی هیچ گونه جواب منطقی به آنها داده نشده است .

    وی می گوید هدف از غرض ورزی دادستان نظامی ارومیه و تبعید آنها به زندان زاهدان متلاشی شدن خانواده های آنان بوده است و اکنون فرزندانش به دلیل از دست دادن تنها سرپرست خانواده مجبور به ترک تحصیل شده و سرنوشت نامعلومی دارند.

    محمد امین آگوشی در پیام خود با تأکید بر اینکه مرتکب هیچ جرمی نشده است خطاب به دادستان پرونده می گوید بنده یک کرد فعال و مدافع حقوق بشر هستم و برای محرومیت ملتم تا آخرین قطره خون مبارزه خواهم کرد اگر از نظر شما اینها جرم است بهتر است در افکارتان تجدید نظر کنید .

    محمد امین آگوشی در ماه گذشته نیز به نمایندگی از ایرج محمدی و احمد پولادخانی ضمن اشاره به وضعیت نابسمان خویش در زندان زاهدان خواستار کمک محافل حقوق بشری جهان شده بود .

  7. : رۆژپڕێس | Rojpress
    9 شوبات 2014 له‌ 14:35

    جمعه, ۳م شهریور, ۱۳۹۱
    اندازه قلم متن
    نامۀ معلم زندانی محمد امین آگوشی که در حال حاضر در شرایط غیر انسانی در زندان زاهدان در تبعید بسر می برد خطاب به دبیر کل ملل متحد نوشته است که برای ارسال و انتشار در رسانه های عمومی در اختیار “فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران” قرار داده شده است. متن نامه به قرار زیر می باشد:
    جناب آقای بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد،
    با سلام
    اینجانب محمد امین اگوشی از سوی دادگاه نظامی ارومیه به اتهام ارتباط با اقلیم کردستان به مدت ۱۰ سال تبعید به زندان زاهدان محکوم شده ام .مدت ۴ سال آن را در زندان مرکزی ارومیه بوده و حدود ۳ هفته است که به زندان مرکزی زاهدان تبعید شده ام.
    نظر به اینکه ۵۳ سال سن داشته ام و علاوه بر ناراحتی مزمن اعصاب ، کمردرد و شکم درد شدید دارم در بند ۷ زندان زاهدان در بین مجرمان خشن و عمومی با کمبود امکانات بهداشتی و دارویی تحمل حبس می نمایم .
    متوجه شدم به ایران تشریف می آورید خواهان ملاقات با شما یا دستیارانتان را دارم .خانواده ام از بابت تبعید من در فشار روحی قرار دارند هزینه آمدن به ملاقات مرا ندارند و آنکه یک معلم بازنشسته بوده و تنها جرم بنده فعال فرهنگی و مدنی بوده وگرنه جرمی مرتکب نشده ام .
    از شما تقاضا دارم که آمدن خود به ایران را منوط به پایان دادن به نقض حقوق بشر و آزادی من و تمامی زندانیان سیاسی در ایران نمایید و با وضعیتی جسمی حاد که دارم در این شرایط بحرانی هرگز تحمل حبس را ندارم .
    مجبورم برای رهایی از شرایط قرون وسطایی و غیر انسانی در صورت عدم پاسخ دست به یک اقدام کشنده خواهم زد دوباره تقاضا دارم به داد من و خانواده ام برسید .
    محمد امین آگوشی

    از: گزارش فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران

  8. : رۆژپڕێس | Rojpress
    9 شوبات 2014 له‌ 14:36

    فروش کلیه فرزند به منظور تامین هزینه ملاقات خانواده با معلم زندانی در زندان زاهدان
    شنبه ، 1 مهر 1391 ، 11:44 | نوشته شده توسط فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ایران | چاپ | فرستادن به ایمیل
    بنابه گزارشات رسیده به « فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران» قطع حقوق بازنشستگی معلم زندانی محمد امین آگوشی باعث شده است که شرایط معیشتی وی و خانواده اش را در شرایط بسیار سختی قرار دهد.
    زمان اگوشی ۲۴ ساله متاهل و دارای یک فرزند ۲ ماه فرزند معلم زندانی برای تامین هزینه سفر جهت ملاقات با پدرش در زندان زاهدان ناچار شد که کلیه سمت چپش را به بیمارستان موسوم به خمینی در پیرانشهر بفروشد.
    خانواده اگوشی با طی مسافت بسیار طولانی و صرف هزینه های بسیار زیاد عازم شهر زاهدان شدند.آنها وقتی که به درب زندان زاهدان رسیدند خواهان ملاقات با معلم زندانی شدند.
    مدت زمان نسبتا طولانی منتظر ملاقات ماندند وپس از بازرسیهای توهین آمیز و قرار گرفتن در زیر آفتاب شدید به آنها اطلاع داده شد که فقط نیم ساعت می توانند با معلم زندانی ملاقات نمایند.
    خانواده آگوشی نسبت به مدت زمان کوتاهی که می توانند با عزیز خود ملاقات کنند اعتراض کردند و برای زندانبانان ولی فقیه توضیح دادند که باصرف هزینه های زیاد و طی مسافتی طولانی توانسته اند
    خود را به زندان زاهدان برسانند.اما زندانبانان ولی فقیه حاضر به افزایش مدت ملاقات نشدند.

    از طرفی دیگر معلم زندانی محمد امین آگوشی که از بیماریهای حاد جسمی رنج می برد. بیماریهای مانند ناراحتی عصبی که در اثر شکنجه های دوران اولیه بازداشت به آن مبتلا شده است .
    همچنین بیماری دیگری که به صورت تاول زدن بر زبان و دهان اوایجاد شده است.اما بازجویان وزارت اطلاعات برای تحت فشار قرار دادن وی از درمان او ممانعت می کنند.

    زندان زاهدان فاقد حتی پزشک عمومی می باشد و پزشک عمومی هر ۲ هفته یکبار به زندان مراجعه می کند و از تجربه کافی پزشکی برخوردار نمی باشد و تنها به تجویز قرصهای مسکن اکتفا می کند.
    هیچ پزشک متخصصی تا به حال به این زندان مراجعه نکرده است.این زندان یک زندان قرون وسطایی است و فاقد امکانات اولیه می باشد..تعداد زندانیان چند برابر ظرفیت سلولها می باشند.
    وضعیت بهداشت زندان فاجعه بار است و زندانیان بخاطر یک بیماری ساده و قابل درمان به دلیل نبود امکانات اولیه پزشکی فوت می کنندآمار مرگ و میر در این زندان بسیار بالا است.

    از طدفی دیگر انواع مواد مخدر در زندان به وفور یافت می شود. ورود مواد مخدر توسط مسئولین زندان صورت می گیرد و از بابت فروش آن در زندان در آمد هنگفتی به جیب می زنند.
    فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران، قطع حقوق بازنشستگی معلم زندانی و قرار دادن او و خانواده اش در شرایط بسیار سخت معیشتی به حدی که فرزند او برای تامین هزینه سفر
    به منظور ملاقات خانواده با معلم زندانی ناچار به فروش کلیه خود شود و همچنین عدم درمان معلم زندانی را محکوم می کند و از دبیر کل و کمیسر عالی حقوق بشر خواستار ارجاع
    پرونده ولی فقیه آخوند علی خامنه ای به مراجع قضایی بین المللی جهت رسیدگی به جنایت علیه بشریت وی است.

    فعالین حقوق بشرو دمکراسی در ایران
    ۰۱ مهر ۱۳۹۱ برابر با ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۲
    گزارش فوق به سازمانهای زیر ارسال گردید:

    کمیساریای عالی حقوق بشر

    کمسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا

    سازمان عفو بین الملل

  1. No trackbacks yet.

لێدوانێک بنووسە